Yunanistan Alışverişim 2017

Kalimeeraaa! :)

Birkaç gündür Midilli Adası'nı keşifteydik. Ardından kısa bir Atina yapıp Hollanda'ya döndük. Doğrusu dünyanın en güzel yerinde de kalsanız insanın evi gibisi hakikaten yok; lakin elbette özellikle Midilli'de bir küçük cenneti yaşadım ve dünya güzeli fotoğraflarla yazmak için sabırsızlanıyorum. Midilli serisine başlamadan önce ise, bu yıl Yunanistan'dan neler aldığımı yazmak istedim kısaca. Birkaç yıl önce de böyle bir post yazmıştım fakat bu yılki yazı biraz daha olgunlaşmış ve lokal olacaktır tahminim. Bazılarının fişi, fiyatları elimde, hatırladıkça onları da yazacağım fikir olması için. Hem de kafası karışık Yunanistan gezginlerine ilham olur belki. :)

Dağ kekiği...
Bir numaralı Yunanistan ganimetim. Selanik'in Kapani çarşısında genelde büyükçe bir dalı 2 Euro'ya alabilirsiniz; bir de nasıl bereketli çıktıysa çok uzun süre kullandım son aldığımı. Doğalarımız benzer ama ne varsa artık; mükemmel bir koku, mükemmel bir armağan ve 1 numaralı alınacak şey benim için. Ben bu kekiği Midilli'nin Agiasos köyünden 5 Euro'ya aldım, normalde bir demeti 1 Euro idi. Bir de evinize gelince önünüze gazeteyi serip kekik ufalama seansı yaptınız mı, mis. :)


 - Son altta, Sakız Adası üretimi mastixa Xiou damla sakızları. Bir paketi 2.27 Euro ve Yunanistan'dan alınacak en şahane lokal ürünlerden biri bence. Sakız Adası masalımızı da iliştireyim şuraya o zaman. :)

- Sağdaki "tsai vounou" yani dağ çayı. Yunanistan'da kaynatılıp için en meşhur çaylardan biri. Son yıllarda kutulanmış - soğuk versiyonları da bolca satılıyor. 1.17 Euro ise fiyatı.

 - Sol üstte deniz kabuklarından örülmüş nihaleyi Agiasos Köyü'nden aldım, 5 Euro idi - teyzeciğim 4 yaptı. :)

- Midilli zeytin yağı sabunlarının içinde iki kare sabun var, mis gibi kokuyorlar ve yerli üretim. Fiyatı 1.80 Euro. 

- Yine Agiasos Köyü'nün meşhur seramiklerinden iki fincan aldım. 4 ve 8 Euro fiyatlarıydı. Alt kısımdaki kupa versiyonları 4 Euro genelde.

- Yunan adası kapısı şeklindeki el yapımı anahtarlık Midilli'nin birçok yerinde revaçta bir model ve el yapımı. 25 Euro'dan fiyatları başlayıp 100 Eurolara kadar çıkıyor. Az ve öz bir hatıra alayım diyenler için baktıkça mutlu edecek bir seçenek bence. Beni ediyor vallahi. :) Midilli'den ne alınır yazısı bitince heeer şeyleri göstereceğim zaten fiyatlarıyla.

- Onun dışında buzdolabından eksik kalmasın diye bir magnet, bir de pek sevdiğim birkaç kartpostal aldım. Kartposttallar genelde 0.30 cent. 1 Euro'ya da kolayca magnet bulabilirsiniz adada, zaten bölgesine göre değişse de Midilli genel olarak uygun fiyatlı bir Yunan adası diyebiriliz. Ben şehirlerin ucuzluğunu 1 Euro'ya kaliteli magnet olup olmamasıyla belirliyorum da. :p

- Bir tsipouro ve fotoğrafta olmayan Midilli ouzo'su var ki ouzo'nun başkenti Midilli'ye gidip milyonlarca çeşit lokal ouzo'dan seçmemek olmaz. :)

- Atina'daki sokak kitapçılarından Anna Frank'ın Günlüğü ile Camus'nün Yabancı kitabını aldım. Anna Frank 5, Camus 3 Euro idi.


Ve geldik en can alıcı kısımlara. Kulakları açıp iyi dinliyoruz, zira Midilli'ye gidip muuutlaka almanız gereken birkaç şey geliyor şimdik. :)

- Üst ortadaki, Ada'nın geleneksel, yöresel, süper sonik peyniri ladotiri (λαδοτύρι). Yunanca'da ladi "yağ" ve tiri "peynir" demek; dolayısıyla yağlı peynir veya yağ peyniri olarak çevirebiliriz ismini. Süpermarket fiyatı 5.94 Euro.

- Sol üstteki mizithra, Girit'in meşhur peyniri. Dakosların premsesi. Bulmuşken alayım dedim; dakos tarifini de şurada hatırlatayım. Fiyatı 3.17 Euro.

- Sol alttaki mastelo çoğunlukla Sakız Adası'na özgü bir peynir, Midilli'de mastelo saganaki bolca tattığım için yine almak istedim. Fiyatı 4.99 Euro.

 - Hemen hemen tüm Yunan adalarının başlıca yöresel ürünü olan bal; sağ üstteki kavanoz Agiasos köyünden, fiyatı 12 Euro. Midilli merkezdeki bir dükkanda daha pahalıya gördüm aynısını, genel olarak kavanoz ballar 9-14 Euro arası diyebiliriz.

- Ve sağ alttaki, Midilli'nin pek meşhur sardalyaları, fiyatı 1.08 Euro. 


Her ne kadar Atina gibi büyük şehirlerdeki süpermarketlerde de bulabilirseniz de, özellikle Midilli'den alınması gereken bir diğer ürün; Feta Mitilinis, Midilli'nin yöresel fetası. Klasik fetalardan farkı direkt anlaşılıyor tadınca, pek güzel bir peynir.


Bu kısımdan sonraki ürünlerin çoğunun fişi nerede bir Allah bildiği için hatırladığım kadarını yazıp genel yorumlarımı ekleyeceğim sayın okurcuğum. :) 

- Atina'dan magnet almış olayım diye 1 Euro'ya fotoğraftaki iki magneti aldım.

- Sağ üstteki aşırı aşık olduğum toprak kap Agiasos Köyü'nün geleneksel ürünlerinden. Bu en küçük boyuydu ve fiyatı 8 Euro, tencere boyuna kadar çıkıyorlar. 

- En en sevdiğim içi bademli yeşil zeytinler; Altis normalde bir zeytinyağı markası ve Türkiye'deki Komili gibi bir yere sahip diyebiliriz.

- Sol üstte Yunanistan'ın pul biberi bukovo; daha parçacıklı, kurutulmuş çekirdekleri de içeren kuru biber baharatı diyelim. 

- Ortada Yunanistan'ın nutellası, şokellası, peripellası, efsane merenda. Blogda bir yirmi kez bahsetmişimdir bence. :) 

- Hiçbir özelliği olmayan himalaya tuzlarım; geçen sefer alıp severek kullandığım için görünce yine almak istedim.

- Arabada frape içmeye yardımcı frape kapaklı bardak-pipet kiti. :p


- Ortada çok sevdiğim kahve sütü Nounou, pek önerilecek bir şey değil ama yerim varken alayım dedim. İnsan özlüyor. :)

- Üst ortada bademli helva var; Yunanca'da helva kelimesi de "halvas" olarak geçiyor.

- Her Yunanistan yaptığımda muuuutlaka aldığım iki şey daha: Üstte belirttiğim Girit'in dakosunu yapmak için peksimet ekmeği ve frape kahvesi.
 

İşte böyle sayın okur. 
Dilerim "Yunanistan'dan ne alsam, neyi kaçırmamak lazım?" diyenlere bir ilham olmuştur bu yazı. Bunların dışında eve getirmesem de biraz tuz ilavesiyle bayılarak içtiğim ariani (ayran), Lacta çikolataları ve bir koca Altis zeytinyağı var. 

Görüşmek üzere diyelim. :)
Melis


Yorumlar

Popüler Yayınlar