Leziz Bir Yunan Mezesi: Skordalia (Σκορδαλιά)

Skordalia'yı ilk kez Sakız Adası'nda, Karfas'ta deniz rüzgarı dolup taşan bir tavernada yemiştim. Düşünüyorum da, bunca zamanlık Yunanistan ziyaretlerinde mutlaka bir sofrada tatmış olmalıyım, zira pek klasik bir mezedir Yunanistan'da. Ama tadıyla "Bu ne ki ya?" dedirten ilk yer Sakız oldu. O günden beridir de aklımdaydı tarifini bulmak.

Geçenlerde, Ortodoks paskalyasında tutulan oruç yemek tarifleri içeren bir kitapta gördüm skordalia'yı. Bu tarif ekmekle yapılan, ama buradan doğru aklıma düştü başladım araştırmaya, bugün mutlaka yapayım dedim ve işte karşınızdayım. :)


Skordalianın iki meşhur çeşidi var aslında: Patatesli ve ekmek içli. Bu tarifle patatesli olan, en basic tarifi göreceksiniz. Tarifler arasında dolaştıkça tahin eklenenden ceviz, badem katılana kadar birçok versiyon da görüyorsunuz; lakin tarifin temeli az sonra okuyacağınız kombinasyondur, ki pek lezzetli olur. Üstelik müthiş kolay ve az malzemeli bir tarif ve ana karadan Girit'e, adalardan Selanik'e hemen her yerde yapılır. Haydi başlayalım!

Malzemeler

5-6 patates
3 ile 6 diş arası sarımsak (isteğe bağlı, ben 5 koydum)
Yarım limon suyu 
(Kimileri limon yerine veya artı olarak sirke de ekliyor ama ben sadece limon olanı tercih ettim)
Zeytinyağı
Tuz


İlk iş patatesleri soyup temizleyip kaynamaya bırakıyoruz. İyice yumuşadıkları zaman ise süzgece alıp 10-15 dakika dinlendiriyoruz. Bu arada sarımsakları temizleyip, varsa havanda ezerek, yoksa rendeleyerek hazır ediyoruz. Ardından patatesleri uzun uzun, pürüzsüz olana dek eziyoruz; bu esnada zeytinyağını da ekleyin ki daha kolay ezilsin. Taneli taneli kalırsa el blendırı dahi kullabilirsiniz, ne kadar pürüzsüz o kadar iyi. Ardından tuz ve yarım limonun suyunu ekliyoruz. En son malum çok iyi karıştırarak bir tabağa alıyoruz mezemizi.

Son olarak üzerine bir çorba kaşığı kadar zeytinyağı da eklersek tamamız.


İşte Yunanistan'da sofraların olmazsa olmazlarından skordalia hazır. Dilerseniz üzerine ince ince kestiğiniz maydanoz, kişniş benzeri taze otlar serpebilirsiniz.


 Yakın zamanda ekmek ile yapılan skordalia tarifi de buralarda olabilir. 
Afiyet olsun. :)

*

Yorumlar

Popüler Yayınlar